Nieuwste berichten:

woensdag 10 september 2014
0 reacties

Andy Kirk en "The Design of Nothing"

10.9.14

Andy Kirk is een freelance datavisualisatie specialist. Kirk werkt onder andere voor Disney, Microsoft, Greenpeace en Heineken. Tijdens "visualise it!", een serie lezingen en workshops over datavisualisaties, sprak Kirk over het vormgeven van "niets".
 
The Design of Nothing
Als je een visualisatie van rijsnelheden maakt, moet je ook laten zien dat er auto's zijn die 0 kilometer per uur rijden (stilstaan) en dat er ook momenten op een dag zijn waarop er geen auto's rijden. Dit zijn twee verschillende vormen van "niets". Hoe geef je "niets" weer? Geen data betekent niet dat er geen verhaal is. Als Kirk een dataset ziet, kijkt hij als eerste naar de leegtes in de set en vraagt hij zich af: wat betekent dit? 

Als een overheid bepaalde data niet wil geven, vindt Kirk dat op zichzelf al heel verdacht. Er zit waarschijnlijk een goed verhaal in. Kijk daarom naar de data die niet bestaat of niet zomaar beschikbaar is en ga daar onderzoek naar doen. Die data is namelijk het interessantst.

The Depth of the Problem
Soms is "niets" precies wat het hele verhaal vertelt. The Depth of the Problem is een infographic van the Washington Post over het boven zee verdwenen vliegtuig van Malaysia Airlines. De infograhic laat zien hoe langs er door "niets dan zeewater" gereisd zou moeten worden voor men eindelijk bij het vliegtuigwrak terecht zou kunnen komen. Omdat de lezer heel lang door "niets" heen moet scrollen, wordt hij er goed van doordrongen hoe lang er "niets" is in de zee.

Perfecte data?
Wees sceptisch als je een dataset krijgt zonder gaten. De meeste data heeft wel een aantal lege velden. Ga (zeker in het begin) op je gevoel en algemene kennis af. Bekijk de dataset en denk goed na over wat je leest. Als iets er verdacht uit ziet, is het dat ook en moet je dat verder onderzoeken.


0 reacties:

Een reactie posten


Uitgelicht door de redactie:

 
Toggle Footer
Top